گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

به طور قطع بسیاری از گیمرهای امروزی با بازی‌های سریالی آشنایی دارند. بازی‌هایی که هر  ماه، هر شش ماه یا یک سال عرضه شده و در چند قسمت داستان جهان خود را روایت می‌کنند. به عنوان بهترین مثال می‌توان به مردگان متحرک (Walking Dead) اشاره کرد. بسیاری از بازی‌های سریالی در سبک ماجراجویی یا اشاره و کلیک هستند؛ اما در این مطلب قصد داریم یک بازی نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) را موردبررسی قرار دهیم که می‌توان با کمی اغماض آن را یک عنوان سریالی نامید. اولین بازی از مجموعه فرنچایز Atelir در سال 1997 به بازار عرضه شد. از آن زمان تاکنون تقریباً در هر سال یک نسخه جدید از این اثر عرضه می‌شود. داستان همه این عناوین در یک جهان ثابت روایت می‌شوند؛ اما هر چند قسمت یک بار شخصیت‌های اصلی جای خود را به فرد دیگری می‌دهند. تاکنون بیش از 20 نسخه از این بازی به بازار عرض شده و جدیدترین آن‌ها «کارگاه سوفی 2: کیمیاگر رؤیای مرموز» (Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream) نام دارد. این بازی توسط «Koei Tecmo» ساخته و هم اکنون برای PS4، سوییچ و ویندوز در دسترس قرار دارد. نقدی که در ادامه می‌خوانید بر پایه نسخه سوییچ است. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

رؤیای مرموز

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

داستان Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream دقیقاً از ادامه نسخه قبل رخ می‌دهد و ماجراجویی‌های دختری به نام سوفی را روایت می‌کند که می‌خواهد راه مادربزرگ خود را ادامه داده به یک کیمیاگر معروف تبدیل شود. با این وجود افرادی که نسخه‌های قبل را انجام نداده‌اند نیازی نیست نگران باشند؛ زیرا خود بازی در بخشی جداگانه با نمایش یک ویدئو کوتاه داستان نسخه قبل را به صورت خلاصه شرح می‌دهد. در این نسخه سوفی و دوستش پلافتا به صورت ناخواسته پا در جهانی دیگر می‌گذارند و پلافتا ناپدید می‌شود. حال شما در نقش سوفی باید دوستان جدیدی پیدا کرده، در این دنیا به جستجوی پلافتا بپردازید و پرده از راز آن بردارید.

شخصیت‌پردازی کاراکترها در این عنوان به خوبی انجام شده است و با انجام مکالمات و مأموریت‌های مختلف به خوبی با هرکدام آن‌ها آَشنا می‌شوید. داستان بازی هم خوب است؛ اما گیم پلی بازی ضربه سنگینی به آن وارد می‌کند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

 

شبیه‌ساز کیمیاگری

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

بازی Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream در سبک نقش‌آفرینی ژاپنی با زاویه دید سوم شخص و مبارزات نوبتی منتشر شده است. در بازی‌های فرنچایز Atelier تأکید بسیار زیادی روی کیمیاگری وجود دارد. به این معنی که شما باید به صورت پیوسته در محیط به جمع‌آوری مواد اولیه بپردازید، آن‌ها را با هم ترکیب و وسایل جدیدی ایجاد کنید. همین موضوع باعث شده است تا مجبور باشید کوچک‌ترین نیاز خود مانند سلاح، زره یا معجون‌ها را نیز با کیمیاگری ایجاد نمایید و فروشگاه‌های بازی بیشتر نقش ارائه‌دهنده مواد اولیه را ایفا می‌کنند.

در بازی چندین درخت مهارت وجود دارد که آن‌ها نیز روی کیمیاگری تمرکز دارند. تنها راه پیشرفت در این درخت‌ها گشت‌وگذار در محیط و جمع‌آوری مواد اولیه مختلف است تا سوفی ایده ساخت شیء جدیدی با ترکیب آن‌ها به ذهنش برسد. برای جمع‌آوری مواد اولیه شما می‌توانید به مبارزه با دشمنان، پرورش گل و گیاه یا گردآوری آن‌ها از نقشه‌های مختلف، معدن‌کاوی و ماهی گیری بپردازید. هرکدام از این کارها نیز به تجهیزات اولیه مخصوصی نیاز دارند که با آن‌هم با کیمیاگری ساخته می‌شود.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

پس از جمع‌آوری آیتم‌ها نوبت به کیمیاگری می‌رسد. این بخش به مانند یک جورچین است. شما باید با در کنار هم قرار دادن مناسب مواد اولیه اشیا را ایجاد کنید. هر چه اینکار بهتر انجام شود کیفیت تولید بالاتر می‌رود و تأثیر بهتری در نبرد یا قیمت فروش آن می‌گذارد. البته پس از مدتی این مینی گیم تکراری می‌شود؛ اما می‌توانید با فعال کردن یک گزینه فرایند آن را خودکار کنید. هر چند که در این حالت همیشه به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

همان‌طور که گفته شد جستجو در محیط و کیمیاگری با یکدیگر گره خورده‌اند. محیط‌ها بازی به نسبت کم تعداد و کوچک هستند؛ اما تکراری نمی‌شوند. در این بازی شما توانایی کنترل آب‌وهوا را خواهید داشت. برای مثال می‌توانید بین هوای آفتابی، بارانی و برفی سوییچ کنید. نکته جالب این است که با تغییر شرایط هوایی ظاهر محیط، نوع دشمنان و مواد اولیه موجود در آن به طور کامل تغییر می‌کنند. از طرفی راه‌های عبوری نیز دگرگون می‌شوند و برای مثال یک رودخانه خشک شده یا یخ می‌زند و مسیر جدیدی برای شما باز می‌کند. همین مسئله گشت زنی در محیط را با کمی معما و سکو بازی همراه کرده است که تنوع خوبی به بازی می‌بخشد؛ بنابراین شما همواره برای پیدا کردن راه‌های جدید پس از به دست آوردن قابلیت‌های بهتر به آنجا بازخواهید گشت.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

مبارزات بازی نیز به صورت نوبتی انجام می‌شوند؛ اما ورود به آن‌ها به صورت لحظه‌ای بوده و با هیچ‌گونه صفحه لودینگی مواجه نمی‌شوید. ترتیب نوبت هر شخصیت یا دشمن در پایین صفحه نوشته شده است. در هر مبارزه تا حداکثر 6 نفر می‌توانند شرکت کنند و 3 نفر مهاجم و 3 پشتیبان در اختیار دارید. شما می‌توانید در این نبردها از آیتم‌ها، ضربات عادی یا مهارت‌های خود استفاده کنید. به علاوه دو نوار ضربات ویژه یا اقدام گروهی نیز وجود دارند. در ضربات گروهی یک مهاجم و پشتیبان با همکاری هم ضربه‌ای قدرتمندتر را به دشمن وارد می‌کنند و واقع در یک نوبت دو ضربه به دشمن می‌زنند. این روش MP کمتری از شما می‌گیرد، اما به جای آن از نوار همکاری گروهی کم می‌کند. همچنین به کمک این نوار یک پشتیبان می‌تواند جلوی ضربه وارد شده به مهاجم را گرفته و از آن محافظت کند. پس از هر نوبت استفاده از این قابلیت مهاجم و پشتیبان انتخاب شده جای خود را با هم عوض می‌کنند. شما باید با دقت از همه این ویژگی‌ها برای حافظت ار شخصیت‌های خود و پیروزی در نبرد استفاده کنید و به همین دلیل با مبارزات بسیار عمیقی همراه هستید. از طرفی در زمان انجام تعدادی از مبارزات امکان تغییر آب‌وهوا را نیز دارید. برای مثال اگر با دشمنی که با هوای سرد سازگاری دارد مواجه شدید، می‌توانید به یک‌باره هوا را به آفتانی تغییر دهید تا دست بالاتر را داشته باشید. همچنین شما تنها در کارگاه کیمیاگری خود می‌توانید بازی را ذخیره نمایید؛ بنابراین اگر شکست بخورید باید همه مسیر را دوباره طی کنید.

مأموریت‌های بازی به 4 بخش تقسیم می‌شوند. مأموریت‌های داستانی که به نسبت تنوع خوبی دارند؛ اما یک مانع بزرگ جلوی لذت بردن از بازی را می‌گیرد و آن تأکید بیش از حد روی کیمیاگری است. بازی می‌خواهد این مسئله را همواره به یاد داشته باشید برای همین به طور پیوسته موانعی را در سر راه شما قرار می‌دهد که در میان هدف و کارگاه خود در رفت‌وآمد باشید؛ اما در این زمینه زیاده‌روی شده است. به عنوان مثال برای عبور از یک منطقه شما به آیتمی خاص نیاز دارید. پس از بازگشت و تهیه شیء مورد نظر و رفتن به منطقه بعد در کمتر از 1 دقیقه مجدد با همان مانع مواجه می‌شوید و باید یک فرایند را بارها تکرار کنید؛ به عبارت دیگر در یک بازه زمانی 10 دقیقه‌ای ممکن است بیش از 5 بار تله‌پوریت کرده و به دفعات صفحه لودینگ را مشاهده کنید. این موضوع جلوی پیوستگی داستان و لذت بردن از گیم پلی را می‌گیرد. این مسئله زمانی بدتر می‌شود که بدانید در بعضی مواقع بازی اطلاعاتی در رابطه با آیتمی که باید بسازید و محل جمع‌آوری مواد اولیه را به شما نمی‌دهد و سردرگمی زیادی ایجاد می‌کند. از طرفی این مشکل حتی با وجود اطلاعات بسیار خوبی که نقشه جهان بازی در اختیار شما می‌گذارد نیز رفع نمی‌شود.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

مأموریت‌های فرعی هم به شدت تکراری و روی اعصاب هستند. این دسته از کارها به نوعی توهین به شعور مخاطب محسوب می‌شوند و برای مثال یک مأموریت فرعی ثابت را ممکن است بارها انجام دهید. به گونه‌ای که حتی بعضی از آن‌ها با وجود گذشت 20 ساعت از بازی همچنان از شما می‌خواهند دشمنی را شکست دهید که در لحظات اولیه بازی با آن مواجه شده بودید و این موضوع بارها تکرار می‌شود.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

در رده بعد مأموریت‌های داستانی شخصیت‌ها قرار دارد که صرفاً به صحبت با آن‌ها محدود شده و باعث می‌شود با هرکدام بهتر آشنا شوید. نوع چهارم نیز به شخصیت‌ها مربوط می‌شود؛ اما در این مورد باید کارهایی خاص را به تعداد مشخص انجام دهید. با انجام مأموریت‌های دو نوع آخر امتیاز مهارت به دست می‌آورید و به کمک آن می‌توانید قابلیت‌های کارکاترها را بهبود بدهید.

 

جهان رؤیاها

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

بخش طراحی فنی و هنری بازی Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. در هیچ‌کدام از حالت‌های خانگی یا قابل‌حمل شما با افت فریم مواجه نخواهید شد. به علاوه تقریباً هیچ باگی در بازی وجود ندارد و آن تعداد محدود نیز جلوی لذت بردن از بازی را نمی‌گیرد. محیط‌ها نیز با توجه به این که می‌توانید آب‌وهوا و ظاهر آن را تغییر دهید، زیبا و متنوع هستند و از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد. دوربین نیز به خوبی شما را همراهی می‌کند و هیچ‌گاه در این زمینه اذیت نمی‌شوید.

موسیقی بازی نیز از تنوع خوبی برخوردار است و به خوبی شما را همراهی می‌کند. به علاوه هر شخصیت موسیقی مخصوص به خود را دارد که با روحیات آن‌ها هماهنگ است. صداگذاری‌ها نیز به طور مشابه از کیفیت بالایی بهره می‌برد و به خوبی احساس هر کاراکتر را در زمان صحبت کردن به نمایش می‌گذارند.

نقد و بررسی بازی Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream | رؤیای کیمیاگر

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Atelier sophie 2: the alchemist of the mysterious dream یک نقش‌آفرینی ژاپنی زیبا است که شما را در نقش کیمیاگری جوان قرار می‌دهد. این بازی دارای مکانیزم‌های متنوع و جالبی است که به مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و بعضی مواقع، خود بلای جان بازی می‌شوند. با وجود این اگر به دنبال یک نقش‌آفرینی ژاپنی زیبا می‌گردید یا از طرفداران قدیمی فرنچایز Atelier هستید، پیشنهاد می‌شود این عنوان را از دست ندهید.

نکات مثبت

گیم پلی متنوع

کیمیاگری جذاب

شخصیت‌های پردازی مناسب

نکات منفی

تأکید بیش از حد روی کیمیاگری

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *