گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

طبق رسم هر سال، کمپانی EA در مهر ماه نسخه‌ای جدید از سری بازی‌های FIFA را عرضه کرده است که البته با رنگ و بوی جدیدی نیز همراه شده و علاوه بر تغییرات جذاب در بخش های مختلف همچون Ultimate Team و یا Career Mode، شاهد بهبود گرافیکی و البته گیم‌پلی نیز بوده‌ایم. پس با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا با تغییرات، کاستی‌ها و البته پیشرفت‌های FIFA 22 بیشتر آشنا شوید.

اولین موردی که با وارد شدن به FIFA 22 متوجه خواهید شد یک بخش تمرینی جالب و البته متفاوت است که جایگزین مسابقه تمرینی نسخه‌های قبلی شده و شما را به قلب پاریس هدایت می‌کند. در این بخش تمرینی، شما در نقش یک فوتبالیست جوان ظاهر خواهید شد و در همان ابتدا به شما قابلیت‌های شخصی سازی داده می‌شود که می‌توانید به واسطه آن بازیکن مورد علاقه خودتان را بسازید تا از خیابان‌های پاریس، با فوتبال ناب و مدرن اروپایی آشنا شوید. نکته جالب توجه در این قسمت حضور برخی اسطوره‌های دنیای فوتبال است که از این بین می‌توان به دیوید بکهام، تیری هانری و ستاره جوان این روزهای دنیای فوتبال، امباپه اشاره کرد. لازم به ذکر است که این بخش کمی طولانی بوده و اگر مایل به ادامه دادن آن نبودید به راحتی می‌توانید از منوی اصلی بازی آن را ادامه داده و یا دوباره آغاز کنید. صحبت از منوی اصلی فیفا شد و بد نیست اشاره‌ای به تغییرات آن نسبت به فیفا 21 داشته باشیم. در نگاه اول این منو بسیار ساده و شیک ساخته شده و دسترسی ها بسیار ساده و بهتر از قبل طراحی شده‌اند و با هر بار ورود مجدد به منوی اصلی، یکی از بازیکنان مطرح این روزهای فوتبال نیز به پس‌زمینه‌ی منو اضافه می شود.

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

در یک بازی فوتبال گیم‌پلی حرف اول را می‌زند و درست است که گرافیک و مدل‌سازی خوب بازیکنان، انیمیشن‌های جذاب و البته جو استادیوم و ورزشگاه‌ها می‌تواند شور و حال متفاوتی را به بازیکنان القا کند اما اگر گیم پلی فدای این موارد شود بعد از مدتی گیمرها از بازی دلزده خواهند شد. فیفا 22 مثل همیشه تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در گیم پلی ایجاد کرده است که مهم ترین آن مربوط به سیستم HyperMotion است که EA در تیزرهای تبلیغاتی خود مانور زیادی بر روی این قضیه داده بود. مهم ترین رویکرد این سیستم کپچر کردن مسابقات 11 VS 11 بین بازیکنان مطرح فوتبال بوده تا به واسطه اطلاعات جمع آوری شده از این سیستم، الگوریتم حرفه‌ای برای پیاده‌سازی گسترده‌تر آن در فیفا انجام شود. کمپانی EA تا حد زیادی موفق به انجام این کار شده است، چون بازیکنان انسجام و یکپارچگی بیشتری را نسبت به قبل دارند و سیستم Instructionهایی که برای هر ترکیب می‌توانید اعمال کنید نیز گواه این بهبود و هوش بالای بازیکنان خودی است. این سیستم در فاز هجومی دقت بالاتری را میان بازیکنان ایجاد می‌کند و فرارها و یا پاس کاری‌های نزدیک در بین بازیکنان را تقویت کرده و این موضوع در فاز دفاعی نیز به خوبی اعمال شده است، به نحوی که اگر خود پلیر، با سوئیچ کردن مدام میان بازیکنان، آرایش دفاعی آن‌ها و تیم را بهم نریزد؛ نفوذ کردن به محوطه جریمه بسیار سخت خواهد شد و نیازمند استفاده از Skillهای مختلف و تاکتیک‌های متفاوت است. البته از یکی از بهترین اتفاقات فیفا 22 نیز نباید غافل شویم که دروازبان‌ها هستند و هوش مصنوعی آن ها فوق العاده طراحی شده و خیلی از مواقع در موقعیت های تک به تک زوایا را به خوبی پوشش میدهند و یا در هنگام سانتر از جناحین به خوبی از محوطه جریمه محافاظت می‌کنند و به طور کلی می‌توان گفت که گل زدن کمی سخت تر از گذشته شده است. البته ضربات کات دار پشت محوطه جریمه دوباره به یک باگ تبدیل شده که خیلی از اوقات می‌توانید برای گل زدن از آن استفاده کنید!

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

تمامی این موارد باعث شده است تا سرعت بازی به یک بالانس قابل قبول نزدیک شود تا گیمر بتواند حداکثر کارایی ممکن و البته واقع گرایانه را از بازیکنان در داخل زمین شاهد باشد و به این ترتیب دیگر خبری از دریبل های عجیب و غریب نیست و سرعت حرف اول را در فیفا 22 نمی‌زند؛ زیرا در بسیاری از اوقات این مدافعان تنومند هستند که با قرار گرفتن در مسیر توپ می توانند بازیکنان سرعتی را کنترل کنند. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این نسخه سیستم جدیدی در هوش مصنوعی داوران است که به عقیده من سبک و سیاقی نزدیک به لیگ برتر انگلستان پیدا کرده و می‌توان گفت که به نحوی بازی فیزیکی‌تر شده و برای هر برخوردی میان بازیکنان، داور اعلام خطا نمی کند. این موضوع پیشرفتی بزرگی در زمینه گیم‌پلی است زیرا در فیفا 21 گاهی اوقات با برخوردهای ناخواسته میان بازیکنان داور خطا اعلام می‌کرد که این موضوع باعثِ از تب و تاب افتادن رقابت می‌شد. روش های گل زدن در این نسخه بسیار متنوع است و بسته به تاکتیک تیم مقابل می‌توانید از مسیرهای مختلفی برای گل زدن تلاش کنید. کارایی ترکیب‌ها نیز بیش از پیش به چشم می‌آید و شاید دلیل اصلی آن پیروی فوق العاده هوش مصنوعی نسبت به دستوراتی است که در تاکتیک‌ها می‌توانید برای تک تک بازیکنان تعریف کنید. به عنوان مثال دفاع های کناری از سیستمی به عنوان Overlap استفاده می‌کنند که در این نسخه به شما اجازه می دهد در فاز تهاجمی آن ها را با فاصله‌ی بیشتر نسبت به دفاع وسط‌ها مشاهده کنید و این موضوع به شما قدرت عمل بیشتری برای بازی سازی خواهد داد. شیوه‌ی طراحی حملات و یا سیستم‌های دفاعی نیز با تنوع بیشتری نسبت به قبل طراحی شده و تمامی این موارد باعث می‌شود تا شما به عنوان بازیکن، تجربه بهتری را نسبت به گذشته به دست آورید.

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

اولین بخشی اصلی فیفا 22 که قصد داریم باهم بررسی کنیم FIFA Ultimate Team یا همان FUT است که خیلی از بازیکنان فقط و فقط به خاطر این بخش فیفا را خریداری می‌کنند! بعد از گذشت چند سال فیفا تغییرات قابل توجهی را در این بخش ایجاد کرده است و علاوه بر تغییراتی در منو، سیستم و ساختار بازی ها را نیز دست خوش تغییراتی کرده است. همان طور که می‌دانید در این بخش شما کار خود را با یک تیم بسیار ضعیف و غالب کارت‌هایی که نقره و یا برنز هستند آغاز می‌کنید و می‌توانید به صورت آفلاین و یا آنلاین با رقیب‌های خودتان مسابقه دهید. در بخش Squad Battle همانند هر سال 40 بازی در اختیار بازیکنان قرار گرفته است که می‌توانید با درجه سختی های مختلف آن را در طی یک هفته انجام دهید و علاوه بر جمع آوری امتیازات، رتبه ی خودتان را ارتقا ببخشید تا جوایز بهتری را دریافت کنید. جایزه‌های این بخش نسبت به سال گذشته کمی بالانس‌تر شده و با رسیدن به رتبه Elite 1 تنها دو Rare Player Pack و مقداری Coin دریافت می‌کنید. اما اصلی‌ترین تغییر بخش FUT مربوط به Rivals و FUT Champ است. در بخش Rival بازی‌های هفتگی شما دیگر محدود نیست و سیستم جدیدی جایگزین شده که در هر فصل می‌توانید به هر میزان که دوست دارید بازی کنید و از Division 10 رتبه‌ی خودتان را بالا و بالاتر ببرید. در هر Division سه رنک مختلف وجود دارد که با رسیدن به هر یک از آن‌ها به منطقه‌ی امن و یا به اصطلاح Checkpoint خواهید رسید و در صورت باختن، رتبه خودتان را از دست نخواهید داد. سیستم جایزه‌های Rival به این شکل است که اگر در هر هفته، 7 بازی را برنده شوید میزان جایزه‌ی شما بر اساس رتبه ای که در آن حضور دارید Boost خواهد شد. در طول هر فصل که تقریبا 40 روز طول خواهد کشید اگر بتوانید 90 بازی انجام دهید یک جایزه‌ی اضافه‌تر نیز در انتظارتان خواهد بود.

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

بدون شک مهم ترین بخش FIFA Ultimate Team برای طرفدارای اون FUT Champ است. برای باز شدن این بخش باید 1500 امتیاز را از طریق بخش Rival برای تیمتان کسب کنید. در گذشته این بخش شامل 30 بازی می‌شد اما در فیفا 22 شرایط فرق کرده است. شما در ابتدا 9 بازی در اختیار دارید و در مرحله حذفی باید 5 بازی را برنده شوید و با این کار بلیط فینال FUT Champ را در اختیار خواهید گرفت. در بخش فینال شما 20 بازی خواهید داشت که برای اساس بردهایی که کسب می کنید جایزه های متفاوتی را دریافت خواهید کرد. به طور کلی تغییرات این بخش به عقیده‌ی من تاثیر فوق‌العاده مثبتی را بر روند بازی‌ها داشته است. سیستم Objectiveهای بازی و SBCها نیز به خوبی طراحی شده و همچنان بازیکنان را مجاب به انجام بازی و گرفتن جوایز بهتر می‌کند. در این نسخه کارت‌های جدیدی به اسم Hero نیز به بازی اضافه شده که قهرمان‌های لیگ های مختلف هستند و مثل هر سال بازیکنان Once to Watch، آیکون‌های جدید و قدیمی به همراه کارت های لایو Champions League و لیگ اروپا حضور دارند و احتمالاً تا تابستان کمپانی EA ایونت های بسیار زیاد و جدیدی را نیز برگذار خواهد کرد. البته متاسفانه سیستم Microtransaction همچنان در این بخش حرف اول را می‌زند و خیلی از بازیکنان با خرج کردن پول، تیم‌های خودشان را می‌سازند و تقویت می‌کنند پس همچنان باید انتظار بازی‌های ناعادلانه در مقابل تیم های فرازمینی را داشته باشید.

 

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

بدون شک Career Mode یکی دیگر از بخش‌های مورد علاقه و دوست داشتنی سری فیفا است که خیلی از ما از کودکی تا به امروز با آن خاطرات زیادی را داشته‌ایم. ساختار اصلی این بخش بسیار نزدیک و مشابه با فیفا 21 طراحی شده اما برخی تغییرات جدید همچون ساختن یک باشگاه ورزشی باعث جذاب‌تر شدن آن شده است. در این مود جدید، بازیکنان میتوانند لوگو، استادیوم، لباس و هر چیزی که فکرش را می‌توان کرد برای باشگاه خودشان طراحی کنند و از سطوح پایه، با بازیکنانی بی تجربه اما با استعداد، کار خودشان را آغاز کنند. البته لازم به ذکر است که این بخش نیازمند تلاش بسیار زیادی برای موفقیت خواهد بود. اما فارغ از این بخش، همچون گذشته شما می‌توانید به عنوان Player Career نیز به بازی بپردازید که در طول هر بازی یک سری Objective خاص را باید دنبال کنید تا بتوانید رابطه بهتر و قوی‌تری را با سرمربی تیم برقرار کنید. البته در کنار این موارد شما کلی آپگرید و traitهای مختلف برای به دست آوردن در اختیار دارید که با توجه به پستی که در آن بازی می‌کنید متغییر خواهد بود و این موضوع انگیزه زیادی را در پلیر ایجاد می‌کند تا بتواند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد.

نقد و بررسی بازی FIFA 22 | فوتبال ناب!

بخش بعدی بازی که طرفدارهای خاص خودش را دارد Volta Football است که در دو سال گذشته سعی کرده جای خالی FIFA Street را برای طرفداران این سری پر کند که به عقیده من تا حد زیادی موفق بوده و امسال نیز با تغییراتی جالب و منحصر به فرد در فیفا 22 گنجانده شده است. یکی از نکات مثبت و تغییرات مفید در بخش Volta حذف شدن بخش داستانی آن بود که به نظر من در فیفا 21 یکی از کسل کننده‌ترین بخش‌های بازی بود. بازیکنان در ابتدا کرکتر مورد نظر خودشان را طراحی می‌کنند و متناسب با پست فوتبالی مورد علاقه خودشان، علاوه بر قد، وزن و استایل بدنی کارکتر جدید را تعریف می‌کنند. در زمینه گیم پلی، Volta به بازیکنان حق انتخاب گسترده ای را داده و همانند بازی های RPG، سیستم آپگریدی را مشاهده خواهید کرد که با پیشروی بیشتر در بازی می‌تواند به قوی‌تر شدن کارکترتان کمک کند. بازیکنان در این بخش می‌توانند از قدرت های ماورای طبیعی مثل شوت های مرگبار و یا Boost سرعتی استفاده کنند و مثل همیشه کلی Skill جذاب و هیجان انگیز برای طرفدارهای این بخش در نظر گرفته شده است. البته نباید از Volta Arcade نیز غافل شویم که یکی از قسمت‌های جدید بازی است ولی متاسفانه ولتا آرکید فقط در آخر هفته برای بازیکنان در دسترس قرار می‌گیرد و امکان بازی کردن آن در طول هفته وجود ندارد. اما مینی گیم های آن بسیار جذاب و متنوع طراحی شده و بخش هایی همچون Foot Tennis و Disco Lava به شدت سرگرم کننده ساخته شده‌اند و در عین حال حس رقابت را در میان بازیکنان زنده نگاه می‌دارند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 40 ساعت تجربه بر روی کنسول PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

بدون شک فیفا 22 بهترین بازی ورزشی کنسول‌های نسل جدید در سال جاری بوده که البته مثل همیشه با کم و کاستی هایی همراه بوده است. این بازی قراره تا همچنان با بعضی از باگ های تکراری در گیم پلی، مهمان خانه‌های ما شود تا مثل همیشه با بازی کردن کنار دوستانمان در خانه و کل کل های تمام نشدنی میانمان و یا در مسابقات هیجان انگیز آنلاین در Season، Pro Club و FUT احساس زنده بودن کنیم و بعد از به ثمر رساندن هر گل، با صدای بلند خوشحالی خودمان را بروز دهیم و تشنه‌ی پیروزی بعدی، در بازی پیشروی خود باشیم.

نکات مثبت

بهبود گیم پلی

انیمیشن های بیشتر نسبت به نسخه های قبلی

بالانس شدن سرعت بازی

تغییرات جذاب در بخش VOLTA

نکات منفی

باگ های متداول فیفا

عدم تغییرات قابل توجه در برخی از بخش ها

سیستم Microtransaction بخش FUT

محدود بودن بخش Volta Arcade

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *