گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

بازی‌های مستقل به علت خلاقیتی که از خود نشان می‌دهند روزبه‌روز در حال محبوبت‌تر شدن هستند و در میان طیف گسترده فرنچایزهای بزرگ مانند الماسی نتراشیده می‌درخشند. یکی از این بازی‌ها که به محبوبیت بالایی رسید «Olli Olli» نام داشت. دو نسخه اول این بازی در سال‌های 2014 و 2015 و با موضوع اسکیت سواری منتشر شدند و توانستند موفقیت‌های زیادی به دست آورند. شرکت «Roll7» نسخه سوم این بازی را نیز به تازگی با نام «جهان اولی اولی» (Olli Olli World) توسعه داده و «Private Division» آن را منتشر کرده است. این بازی هم اکنون برای تمام کنسول‌های نسل 8 و 9 و همچنین رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. در نقد پیش رو قصد داریم نسخه نینتندو سوییچ را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینم آیا توانسته است موفقیت‌های گذشته را تکرار کند یا خیر؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

خدایان اسکیت سواری

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

روزی روزگاری 5 خدای اسکیت سواری تصمیم می‌گیرند سرزمینی به نام «رَدلندیا» (Radlandia) به وجود آورند. سرزمینی که هر وجب آن مکان ایده آلی برای اسکیت سواری است تا عاشقان این ورزش بتوانند در آن تفریح کنند. آن‌ها با موفقیت این جهان را به وجود می‌آورند و آن را به 5 منطقه مختلف تقسیم کرده، هر کدام روی یک بخش نظارت می‌کنند. آن‌ها همچنین فردی را به عنوان «اسکیت ویزارد» (Skate Wizard) برمی‌گزینند تا ورزشکاران را در این سرزمین هدایت کند. مدت‌های زیادی از انجام وظیفه آخرین اسکیت ویزارد می‌گذرد و وی قصد بازنشستگی دارد؛ به همین دلیل در سراسر منطقه به دنبال فردی می‌گردد تا بتواند جایگزین وی شود. حال شما به عنوان یک تازه‌کار وظیفه دارید با سفر به همه مناطق، لیاقت خود را برای این پست ثابت کنید.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

داستان بازی Olli Olli World به زیبایی روایت می‌شود و همه کاراکترها به خوبی شخصیت‌پردازی شده‌اند و می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. شما با داستان و شخصیت‌هایی روبه‌رو هستید که به خوبی خنده را بر لب شما می‌نشانند. همچنین همه مناطق و افراد حاضر در بازی از پیش‌زمینه‌های داستانی بسیار خوبی برخوردار هستند. با وجود این اگر علاقه‌ای به داستان ندارید مشکلی پیش نمی‌آید، بازی شما را آزاد می‌گذارد تا حتی یک خط آن را هم مطالعه نکرده و تنها به اسکیت سواری بپردازید.

 

اسکیت ویزارد

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

بازی Olli Olli World در سبک سکو بازی دو بعدی ورزشی و با تمرکز روی اسکیت سواری ساخته شده است. پیش از شروع بازی شما باید شخصیت خود را بسازید. در این بخش با طیف وسیعی از انتخاب‌ها برای طراحی ظاهر و پوشش خود مواجه هستید و به خوبی همه سلیقه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند. شما حتی می‌توانید نوع اسکیت، چرخ‌ها و رنگ‌آمیزی آن را نیز مطابق میل خود تغییر دهید و در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد.

پس از ساخت کاراکتر مورد نظر وارد نقشه بازی می‌شوید. این نقشه به 5 منطقه مختلف تقسیم شده و هر کدام داری بیش از 10 مرحله هستند. در ابتدای هر مرحله شما یک مکالمه کوتاه میان کاراکترها مشاهده می‌کنید که پیش زمینه‌ای از هر شخصیت و محیطی که در آن قرار دارید ارائه می‌دهد. بازی دارای 3 نوع مرحله داستانی، مخفی و فرعی است که دو مورد آخر مهارت‌های شما را به چالش می‌کشند و برای دستیابی به آن‌ها باید اقدامات خاص انجام دهید. مراحل داستانی نیز شامل دو بخش تمرینی و اصلی می‌شوند و در کل از شیب سختی بسیار خوبی بهره می‌برند.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

بازی به آرامی قوانین خود را به شما آموزش می‌دهد و این روند حتی تا مراحل انتهایی ناحیه پنجم ادامه می‌یابد و شما همچنان با تکنیک‌های جدید مواجه می‌شوید. بازی از آسان‌ترین کارها مانند افزایش سرعت و نحوه پریدن شروع می‌کند. برخلاف تصور اولیه پریدن با یک دکمه نیست و با گرفت و رها کردن آنالوگ چپ در جهت‌های مختلف انجام می‌شود. حال اگر در زمان گرفت و رها کردن آنالوگ یک چرخش نیز به آن بدهید حرکات نمایشی پیچیده‌تری را اجرا خواهید کرد. این مهارت‌ها به مرور بیشتر می‌شوند و شما سر خوردن روی نرده‌ها، حرکت روی دیوارها، انجام چرخش در هوا و بسیاری موارد دیگر را نیز یاد می‌گیرید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که به صورت ناخودآگاه در حال زدن تمام دکمه‌های دسته هستید و از بازی لذت می‌برید.  جالب است بدانید در بازی ده‌ها حرکت مختلف وجود دارد که مهارت پیدا کردن در همه آن‌ها زمان‌بر است؛ اما به افزایش تنوع بازی به شدت کمک می‌کند. به علاوه تعدادی از آن‌ها حتی در روند داستانی نیز آموزش داده نمی‌شوند و تنها با مراجعه به صفحه حرکات می‌توانید نحوه اجرای آن‌ها را مشاهده کنید. البته نیازی نیست حتماً بازی را جلو ببرید تا مهارت‌های جدید در دسترس قرار گیرند. شما از همان ثانیه اول نیز می‌توانید پیچیده‌ترین حرکات را اجرا کنید و این به مهارت و تجربه شما در نسخه‌های گذشته یا مطالعه فهرست حرکات قبل از شروع بازی بستگی دارد. در نتیجه برای زد رکوردهای جدید حتی در مراحل اولیه دست‌تان بسیار باز است.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

در هر مرحله از Olli Olli World، بازی مأموریت‌های مختلفی را در مقابل شما قرار می‌دهد که ارزش تکرارپذیری آن‌ها را به شدت بالا می‌برد. این اقدامات از موارد ساده‌ای مانند رسیدن به خط پایان بدون استفاده از چک پوینت و زدن رکوردهای مشخص تا کارهای سخت‌تری مانند انجام یک حرکت نمایشی رده حرفه‌ای، عبور از یک منطقه یا دیدار با یک کاراکتر پنهان متغیر هستند. به همین دلیل بارها به هر مرحله سر خواهید زد. از طرفی پس از پایان داستان بازی چالش‌های جدیدی از سوی خدایان به هر مرحله اضافه می‌شود تا هر چه بیشتر مهارت‌های خود را آزمایش کنید. به علاوه مراحل فرعی و چالشی بازی نیز اهداف متنوعی را مانند انجام کل مرحله با یک چند ضرب واحد یا شکست دادن یک خرس در مسابقه در مقابل شما قرار می‌دهند.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

البته هیچ جای نگرانی برای کسانی که تنها می‌خواهند از بازی لذت ببرند و به خط پایان برسند وجود ندارد. بازی از آزادی عمل فوق‌العاده بالایی برخوردار است. شما می‌توانید تنها با انجام ابتدایی‌ترین حرکات به آخرین مرحله برسید و بازی را تمام کنید یا پیچیده‌ترین حرکات نمایشی را نیز یاد گرفته کارهای فرعی را انجام دهید. اگر حتی این مسئله نیز شما را راضی نمی‌کند می‌توانید به رقابت به دیگر بازیکنان سراسر جهان بپردازید و با زدن رکورد آن‌ها خود را در بالای جدول امتیازها مطرح کنید. با هر سطح از مهارتی که بازی کنید در انتهای هر مرحله یک پوشش جدید برای شخصی‌سازی بیشتر جایزه می‌گیرید و هر چه بهتر بازی کنید و کارهای خواسته شده بیشتری انجام دهید آیتم‌های بهتر و زیباتری را دریافت خواهید کرد.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

بازی تقریباً هیچ گونه مشکل یا باگی در بخش گیم پلی ندارد و دستورهای شما بدون کوچک‌ترین تأخیری به اجرا در می‌آیند. تنها مسئله آزار دهنده این است که در مواردی نادر پس از ورود به مرحله شخصیت‌ها لود نشده و در جعبه دیالوگ متنی با موضوع «hello World» به نمایش در می‌آید و اجازه انجام بازی را به شما نمی‌دهد. برای حل این مسئله باید از بازی خارج شده و دوباره به آن وارد شوید تا مشکل حل شود.

 

یوتوپای ورزشکاران

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

بازی Olli Olli World با موتور بازی‌سازی «PhyreEngine» ساخته شده است. محیط‌های بازی طراحی هنری بسیار چشم‌نواز و متنوعی دارند و هیچ‌گاه از دیدن آن‌ها خسته نمی‌شوید. این محیط‌ها طراحی چند لایه و پر جزییات دارند. شما نیز می‌توانید در بسیاری از مراحل هنگام پیشروی میان مسیرهای مختلف سوییچ کنید. همین مسئله خود دلیل دیگری برای انجام چند مرتبه‌ای هر مرحله به حساب می‌آید تا هر گوشه از آن‌ها را مشاهده کنید. بازی در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل نیز به خوبی اجرا می‌شود و شما هرگز با افت فریم مواجه نخواهید شد. هر چند انجام آن در حالت خانگی و دیدن محیط‌های بازی در یک نمایشگر بزرگ‌تر با لذت بیشتری همراه است. از طرفی شما به عنوان بازیکن روی مسیر تمرکز دارید و دیگران که بازی شما را تماشا می‌کنند قطعا از جزئیات مسیر لذت بیشتری خواهند بود.

موسیقی‌های بازی نیز بسیار زیبا و هماهنگ با بازی هستند. به علاوه بازی حتی در این بخش نیز اختیار را کاملاً به شما سپرده است. به این معنی که در هر لحظه آزاد هستید موسیقی در حال پخش را عوض کنید و این کار به صورت لحظه‌ای، تنها با زدن یک دکمه و در میانه مراحل قابل انجام است و نیازی ندارید به منوها مراجعه کنید. در مقابل هیچ یک از شخصیت‌ها صداگذاری نشده‌اند و تنها روایت شروع داستان و تیتراژ پایانی صدا دارند با وجود این هیچ‌گونه کمبودی در بازی احساس نخواهید کرد.

نقد و بررسی بازی OlliOlli World | بهشت اسکیت بازها

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Olli Olli World یک عنوان ورزشی و اسکیت سواری بسیار زیبا است که آزادی عمل گسترده‌ای را در مقابل شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید تنها به خط پایان فکر کنید، چالش‌ها مختلف را انجام دهید یا با دیگر بازیکنان برای دستیابی به امتیاز بالاتر رقابت کنید. بر همین اساس تمام کردن بازی از حداقل 5 ساعت تا هر وقت خودتان بخواهید به طول می‌انجامد. آیا می‌خواهید در رَدلندیا تفریح کنید یا برای تبدیل شدن به اسکیت ویزارد جهان واقعی با دیگران رقابت کنید؟ در هر صورت پیشنهاد می‌کنم این بازی مرفح را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نکات مثبت

آزادی عمل کامل

گرافیک هنری

داستان

نکات منفی

به جز کرش بسیار نادر، هیچی ندارد.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *