گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

آیا تا با حال شده است که بخواهید در محیط کار با رییس یا در خانه با والدین خود مخالفت کنید؛ اما توانایی انجام این کار را نداشته باشید. آیا بدون فکر کردن به عاقبت هر درخواستی صرفاً آن را پذیرفته، انجام می‌دهید و توانایی نه گفتن ندارید یا از روی لج بازی از آن طرف بوم افتاده و همیشه نه می‌گویید و سر ناسازگاری دارید؟ آیا شما در زندگی خود هر روز پیشرفت کرده یا مهارت‌های جدید به دست می‌آورید؟ یا مدت‌ها است یک چرخه ثابت را بدون کوچک‌ترین تغییری تکرار کرده و از آن خسته شده‌اید؛ اما همچنان نمی‌توانید آن را تغییر دهید؟

از طرفی قطعاً تاکنون به دفعات پیش آمده است که در ذهن خود به دنبال پاسخی برای یک مسئله می‌گردید؛ و برای پیدا کردن جواب از این شاخه به آن شاخه پریده، همه شرایط را بررسی می‌کنید. در این حین گاهی اوقات با خودتان درگیر شده و چندین شخصیت پیدا می‌کنید تا یکی از این فکرها به دیگری قالب شود و آن را به مرحله اجرا در آورید.

در سال 2013 شرکت «Crows Crows Crows» یک بازی را با نام «روایت استنلی» (The Stanley Parable) با تمرکز روی همین موضوع تنها برای رایانه‌های شخصی منتشر ساخت که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. شرکت یاد شده به تازگی یک بروزرسانی برای بازی خود با نام «روایت استنلی: به شدت با شکوه» (The Stanley Parable: Ultra Deluxe) توسعه داده است که هم‌اکنون برای همه کنسول‌های نسل 8 و 9، ویندوز، لینوکس، مکینتاش منتشر شده است. در ادامه قصد داریم این بازی را روی کنسول نینتندو سوییچ بررسی کرده و مشخص کنیم که آیا توانسته است موفقیت‌های گذشته را تکرار کند یا خیر؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

مارپیچ استنلی

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe در سبک ماجرایی/ شبیه‌ساز پیاده‌روی است و از زاویه دید اول شخص روایت می‌شود. تا حدی که شما حتی قابلیت پریدن نیز ندارید و تنها باید راه رفته از مسیرهای مختلف عبور کنید. داستان به زندگی روزمره کارمندی به نام استنلی می‌پردازد که از صبح تا شب در اتاق محل کار خود نشسته و دقیقاً کارهایی را می‌کند که مدیران به وی می‌گویند. دقیقا همان دکمه‌ها را می‌زند، از یک مسیر ثابت حرکت می‌کند و حتی شخصی‌ترین کارهایش به وی دیکته می‌شوند.

استنلی، کارمند شماره 427، یک روز بدون هیچ دلیل مشخصی و برای اولین بار هیچ سفارش و دستوری دریافت نمی کند. هیچ دکمه زدنی در کار نیست؛ بنابراین وی از پشت میز بلند شده و متوجه می‌شود که همه همکاران وی ناپدید شده‌اند و حال باید با جستجو در محیط پرده از این راز بردارد. همه چیز از خروج استنلی از اتاقش شروع می‌شود. در این راه یک راوی با هویت ناشناس نیز همواره استنلی را همراهی کرده و همه اقدامات وی را شرح می‌دهد.

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

ابتدا کمی از روند اصلی بازی را برای کسانی که تاکنون نسخه اصلی را تجربه نکرده‌اند توضیح می‌دهیم. در این بازی راوی حتی پیش از انجام کاری و جلو جلو، همواره به شما می‌گوید چه کارهایی انجام دهید یا از کدام مسیرها بروید. حال این موضوع به شما بستگی دارد که دقیقاً به مانند یک روبات همه‌کارهایی که می‌گوید را انجام دهید یا نافرمانی کرده با تکیه بر اراده خود از مسیرهای گوناگون حرکت کنید. بر همین اساس نیز بازی بیش از 10 پایان مختلف را برای شما آماده کرده است. حتی اگر هیچ کاری نکنید و در اتاق استنلی را از همان ابتدا ببندید نیز بازی یک پایان مخصوص برای شما آماده کرده است. شما همواره باید انتخاب‌هایی مانند در چپ یا راست، قرمز یا آبی، بالا یا پایین، تیک یا ضربدر، گوش دادن یا رد شدن انجام دهید. این اقدامات شما بازی را پیش خواهد برد.

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

درگیری بین شما و راوی نقطه اصلی روایت داستان است. شما می‌توانید او را راضی نگه‌دارید یا کار را به جایی برسانید که به طور مستقیم شما را مسخره کرده یا شروع بر پرخاش کند. همچنین کار ممکن است تا جایی پیش برود که فکر کنید راوی هرلحظه ممکن است از نمایشگر بیرون پریده و مستقیماً شما را موعظه نماید. برای مثال اگر یک مسیر تکراری را در چند نوبت پشت سر هم بروید و منتظر پایان نیافتن جملات راوی نباشید. وی شروع به متلک گفتن کرده. همه مسیرهای عبوری را می‌بندد تا کمی به شما آرامش بدهد و جایگاه خود را به عنوان راوی پس بگیرد. همچنین راوی همواره جلوتر از استنلی تصمیمات وی را بیان کرده و سعی می‌کند اقدامات را به وی دیکته کند. برای مثالی دیگر حتی قبل از این که تصمیم بگیرید، بیان می‌کند: «استنلی وارد اتاق قرمز رنگ شد.»

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

خوشبختانه راوی به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام می‌دهد و هیچ‌گاه از کل‌کل با وی خسته نخواهید شد.

پس از دیدن هر پایان شما بلافاصله به ابتدای بازی بازگردانده می‌شوید و باید یک محیط تکراری را طی کنید؛ اما با توجه به انتخاب‌های شما، همراهی عالی راوی و روی دادن حالت‌های مختلف این تکرارها آزار دهنده نخواهند شد.

اکنون که یک آشنایی کلی با خود بازی پیدا کردید، بگذارید به محتوای جدید بپردازیم. افرادی که نسخه اصلی را بازی کرده‌اند برای رسیدن به محتوای جدید باید بین یک تا دو ساعت انتظار بکشند. در واقع با شروع بازی شما دقیقاً همان محتوای اصلی را بدون کوچک‌ترین تغییری مشاهده می‌کنید. سپس باید شروع کنید پایان‌های تکراری بازی را یکی پس از دیگری مشاهده کنید تا به یک باره و بدون هیچ قانون و قاعده خاصی یکی از درهای بازی (در 416) تغییر کرده و روی آن عبارت «New content door» نقش ببندد. تا بالاخره با خود بگویید هورا محتوای جدید و انتظارها به پایان می‌رسد.

 

دوست خیالی استنلی

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

با ورود به در جدید The Stanley Parable: Ultra Deluxe، راوی شروع به تعریف و تمجید از محتوای جدید و هوش سرشار خود می‌کند. پس از پایان یافتن همه حالت‌های این بخش، محتوای جدید بالاخره به محیط اصلی اضافه می‌شوند و در یاد شده بسته خواهد شد. با استفاده از این محتوای تازه، پایان‌های جدیدی به بازی اضافه شده و حتی مسیرهای قبلی نیز با رعایت شرایطی دچار تغییرات گسترده می‌شوند.

بازی مورد بحث و راوی آن هم در روایت اصلی و هم در محتویات جدید به شدت با شما و خودش، اقدامات صورت گرفته، محتوایی که دیگر سازندگان به عنوان افزونه بازی‌ها ارائه می‌دهند شوخی می‌کند و همه را دست می‌اندازد. این موضوع را به وضوح می‌توان در دو شی اصلی اضافه شده به داستان مشاهده کرد. به علاوه در بازی اشارات بسیار متعددی به دیگر بازی‌ها مانند راکت لیگ و فارکرای وجود داشته و همه را از لب تیغ می‌گذارند.

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

دلیل این که به جزئیات و آیتم‌های این محتوای جدید اشاره نمی‌شود این است که سرتاسر بازی پیرامون آن‌ها می‌چرخد و کوچک‌ترین اشاره‌ای می‌تواند لذت تجربه آن‌ها را به شدت از بین ببرد.

بازی و روایت آن هیچ‌گونه مشکلی ندارد و از صفحه تنظیمات تا تیتراژ پایانی همواره شما را غافلگیر و سرگرم می‌کند. هر چند هیچ یک از پایان‌های بازی حتی اصلی‌ترین آن‌ها پیام مشخصی ندارند و این مسئله تا حد زیادی به برداشت خود بازیکن و شناخت وی از مسائل پیرامونی و اشارات مستقیم و غیرمستقیم بازی بستگی دارد.

 

ساختمان متروک

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe با موتور یونیتی توسعه پیدا کرده است. محیط‌ها ساختاری به نسبت ساده و کم جزئیات داشته و بازی در این زمینه حرف خاصی برای گفتن ندارد. هر چند طراحی هنری بازی جو محیطی که در آن قرار دارید را به خوبی منتقل می‌کند. بازی روی نینتندو سوییچ در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل با کیفیت 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شود. شما در بازی با هیچ‌گونه افت فریم و باگی مواجه نمی‌شوید. به علاوه سازندگان تمام مشکلات نسخه اصلی را برطرف کرده یا آن‌ها را در جهت توسعه بازی و داستان به کار گرفته‌اند.

از طرفی بازی از هیچ نوع موسیقی استفاده نمی‌کند و در سراسر بازی شما تنها صدای قدم‌های خود و راوی را می‌شنوید. مگر این که راوی تصمیم بگیرد در شرایط خاص یک موسیقی کوتاه برای شما پخش کند. در مقابل صداگذاری راوی در هر دو بخش داستان اصلی و محتوای جدید به بهترین شکل ممکن است انجام شده است. همچنین دیالوگ‌های وی به شدت با دقت انتخاب شده و در همه حال با محیط پیرامون و پیروی و سرکشی شما از وی همخوانی بسیار خوبی دارد. شما هیچ‌گاه از شنیدن صدای وی خسته نمی‌شوید و به خوبی می‌توانید احساسات و شخصیت وی را درک کنید.

نقد و بررسی بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe | کلاس خودشناسی استنلی

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 5 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

در یک بازی شبیه‌ساز پیاده روی اصلی‌ترین عامل موفقیت، داستان و شیوه روایت آن است. خوشبختانه شرکت Crows Crows Crows به خوبی توانسته است با محتوای جدید انتظارها را برآورده کرده و روایت‌های تازه و زیبایی را برای مخاطب خود آماده کند. به پایان رساندن این بازی با همه محتویاتش حدود 5 ساعت زمان نیاز دارد. اطاعت از راوی یا سرکشی از آن و خودمختار بودن کاملاً به خود شما بستگی دارد؛ بنابراین اگر نینتندو سوییچ یا به طور کلی هر کدام از کنسول‌های نسل 8 و 9 را دارید پیشنهاد می‌شود حتماً این عنوان را تهیه کنید.

نکات مثبت

راوی

سطل آب

روایت داستان

پایان‌بندی‌های لذت‌بخش

نکات منفی

مدت زمانی کمی که باید انتظار بکشید تا به محتوای جدید برسید

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *