گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی نسخه‌ی سوئیچ بازی Doom Eternal | جهنمی زیبا در جیب کاربران

این نقد بر اساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

همان‌طور که بسیاری از مخاطبان بازی‌های ویدئویی می‌دانند، در زمان عرضه کنسول Wii U، شرکت نینتندو نتوانست شرکت‌های شخص ثالث (Third Party) را به توسعه بازی برای کنسول خود ترغیب کند. دلیل این موضوع هر چه که بود، به شکست سنگین این شرکت منجر شد. اوضاع در زمان کنسول سوییچ بهتر شد و نینتندو توانست به مرور اعتماد شرکت‌های بازی‌سازی را به دست آورده و بازی‌های بزرگی را روی سوییچ بیاورد. یکی از این شرکت‌ها که از همان روز اول عرضه سوییچ از آن حمایت می‌کرد، بتسزدا (Bethesda) بود.

بستزدا در اوایل سال ۲۰۲۰ بازی دووم اترنال (Doom Eternal) را برای کنسول‌های نسل ۸ و رایانه شخصی عرضه کرد. در اواخر همین سال، بازی یاد شده توسط پنیک باتن (Panic Button) برای سوییچ پورت شد. در ادامه این مطلب قصد داریم نسخه سوییچ بازی دووم اترنال و کیفیت پورت آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لازم به یادآوری است با توجه به تمرکز نقد روی کیفیت پورت از پرداخته شدن به جزئیات گیم‌پلی به طور کامل خودداری شده است.

حمله شیاطین به زمین

داستان بازی Doom Eternal در حدود ۸ ماه پس از پایان نسخه قبل دنبال می‌شود. شیاطین این بار به جای مریخ به زمین حمله کرده و بیش از نیمی از جمعیت آن را از بین برده‌اند. در این بین شخصیت اصلی خود را به زمین رسانده، تلاش می‌کند به منظور آزادسازی زمین رهبر شیاطین و مقر آن‌ها را از بین ببرد. داستان بازی به طور کل برای یک شوتر اول‌شخص راضی کننده است؛ اما در هر صورت می‌توان بدون توجه به آن و تنها تمرکز روی روند بازی همچنان از آن لذت برد.

رستاخیز شیاطین در زمین

بازی Doom Eternal در سبک شوتر اول‌شخص منتشر شده است. در این بازی شما وظیفه دارید به کمک تجهیزات خود با طیف عظیمی از شیاطین مقابله کرده و آن‌ها را از بین ببرید. اولین مسئله‌ای که در زمان انجام یک بازی شوتر اول‌شخص مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد، چینش دکمه‌ها و سیستم تیراندازی است. خوشبختانه این موضوع به بهترین شکل ممکن در سوییچ پیاده‌سازی شده و به سرعت می‌توانید به آن عادت کنید. به‌علاوه همه‌چیز به خوبی در دسترس است و سازندگان امکان جابه‌جایی سریع بین تجهیزات را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم کرده‌اند.

مراحل Doom Eternal حالتی خطی دارند؛ اما همچنان راه‌ها و آیتم‌های مخفی بسیاری در هر گوشه آن‌ها پنهان شده است که برای پیدا کردنشان باید وقت بگذارید. همین موضوع ارزش تکرار مراحل را بالاتر می‌برد. از طرفی تنوع محیط‌ها و دشمنان بازی در حد مناسبی قرار دارد و به صورت پیوسته با دشمنان و موانع مختلفی مواجه می‌شوید. مبارزه‌ها در این بازی ریتم بسیار سریعی دارند و شما را مجبور می‌کنند پیوسته در حال حرکت و شلیک باشید؛ زیرا ماندن در یک نقطه برای چند ثانیه پی‌درپی به معنی مرگ حتمی برای شما است. از طرفی بازی در میان هر مبارزه مجموعه‌ای از معماها و سکو بازی را در مقابل شما قرار می‌دهد تا کمی میان نبردها به شما استراحت داده باشد.

سیستم تعویض سلاح‌های بازی نیز به خوبی پیاده‌سازی شده و می‌توانید با زدن یک دکمه میان دو سلاح آخر سوییچ کنید یا منوی سلاح‌ها را باز کرده، تجهیزات موردنظر را انتخاب نمایید؛ اما باید توجه کنید در این حالت بازی متوقف نشده و تنها کمی زمان آهسته می‌شود؛ بنابراین تغییر پیوسته و بدون دقت تجهیزات زیر آماج دشمنان، مرگ شما را به دنبال خواهد داشت.

در بازی کارهای بسیاری علاوه بر کشتن شیاطین بر عهده دارید. برای نمونه می‌توان به جمع‌آوری انواع امتیازها برای ارتقا سلاح‌ها، تجهیزات و ویژگی‌های فردی اشاره کرد. همچنین شما با پیدا کردن یک کلید در هر مرحله می‌توانید به یک حالت مبارزه‌ای خاص وارد شوید که با پیروزی در آن‌ها، جایزه بسیار ارزشمندی را به دست خواهید آورد. بازی همچنین چالش‌های مخصوص هر مرحله یا مأموریت‌های هفتگی را در مقابل شما قرار می‌دهد تا با انجام آن‌ها سرعت پیشرفت خود را سریع‌تر کرده و ارزش تکرار بازی را بالاتر ببرد.

بازی Doom Eternal دارای یک حالت آنلاین هم است که می‌توانید با ورود به آن با دوستان خود یا دیگر بازیکنان سراسر جهان به رقابت بپردازید؛ اما متأسفانه امکان تجربه و بررسی این بخش را روی سوییچ به دست نیاوردم؛ زیرا بعد انتخاب حالت مورد نظر هرچقدر هم که منتظر ماندم matchmaking صورت نگرفت؛ بنابراین به نظر می‌رسد که سرورهای این بخش هنوز دارای کاربران زیادی نیستند و باید برای انجام یک نوبت مبارزه، زمان بسیار زیادی را منتظر بمانید.

معجزه‌ای به نام دووم

بازی Doom Eternal بر روی رایانه با کیفیت ۴K و نرخ فریم آزاد منتشر شده است. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این بازی و دیگر نمونه‌های مشابه را بر روی سوییچ پورت کرد. خوشبختانه سازندگان موفق شده‌اند به خوبی این وظیفه را به انجام برسانند؛ اما برای این کار بخشی از کیفیت گرافیکی بازی زده شده است.

فرنچایز مورد بررسی در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود. این موضوع حتی در شلوغ‌ترین صحنه‌های مبارزه که همه‌جا پر از دشمن و انواع مختلف افکت‌ها به نمایش در می‌آیند نیز صادق است. کیفیت تصویری بازی نیز در حالت خانگی میان ۷۲۰*۱۲۸۰ و ۵۰۴*۹۸۶ و در حالت قابل‌حمل میان ۶۱۲*۱۰۸۸ و ۳۶۰*۶۴۰ متغیر است. به عبارت دیگر شما هیچ‌گونه افت فریمی را در طول مراحل بازی احساس نخواهید کرد.

برای دستیابی به این مهم سازندگان مجبور شده‌اند کیفیت بافت محیط و دشمنان را تا حد امکان پایین بیاورند. به گونه‌ای که لبه تیز اشیا و اجزا محیط را بعضی مواقع به خوبی مشاهده خواهید کرد. از طرفی متأسفانه این موضوع در حالت قابل‌حمل به طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده و ممکن است تصویر نسبت به حالت خانگی کمی تار به نظر بیاید. با وجود این محیط‌های بازی هنوز هم پر جزئیات به نظر می‌رسند و تمام‌کننده‌های بازی جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. به علاوه موسیقی و صداگذاری این بازی نیز به بهترین نحو ممکن انجام گرفته، به بالا رفتن هیجان بازیکن‌ها و ثابت نگه‌داشتن آن در بخش‌های مختلف بازی کمک می‌کند.

بازبینی تصویری

صحنه‌ای از به دست گرفتن کنترل شیاطین

با تکمیل چالش ها سریع‌تر می‌‌توانید ارتقا پیدا کنید.

برای درک بهتر داستان و وقایع باید وقت گذاشته و فایل‌های جمع‌آوری شده را مطالعه کنید.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

شرکت Panic Button به پورت بازی Doom Eternal برای سوییچ یک معجزه انجام داده است. این بازی از کیفیت بسیار بالایی روی سوییچ برخوردار بوده و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم، اگر گرافیک برای شما در اولویت قرار ندارید به هیچ عنوان این بازی را از دست ندهید. به‌علاوه به لطف این پورت با کیفیت همواره یک نسخه از جهنم را همراه خود خواهید داشت.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *