گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

چند سالی است که گروه‌های مستقل بازی‌سازی در حال گسترش هستند و بر خلاف شرکت‌های بزرگ خطر کرده و ایده‌های جدید را وارد محصولات خود می‌کنند. تنوع بازی‌های مستقل به خصوص در سبک مترویدوانیا و پلتفرمینگ دو بعدی روز به روز بیشتر می‌شود که هر کدام از جذابیت خاص خود برخوردار هستند. یکی از این بازی‌ها «گریک: خاطرات لاجوردی» (Greak: Memories of azur) نام دارد که توسط شرکت «Navegante Entertainment» توسعه یافته و «Team 17» آن را منتشر کرده است. شرکت Team 17 را همه با بازی‌های پرطرفداری مانند «Worms» و «Overcooked» می‌شناسند. این بازی هم‌اکنون برای ویندوز، سوییچ، PS5 و Xbox Series X & S منتشر شده است. نقدی که در ادامه می‌خوانید بر اساس نسخه سوییچ نوشته شده است. با گیمین‌گرویتی همراه باشید

 

خاطرات مه آلود.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

بازی Greak: Memories of azur داستان 3 برادر و خواهر را روایت می‌کند. در زمان‌های بسیار قدیمی همواره نبردهای سختی میان یک نژاد شیطانی با نام آرلاگز (Urlags) و کرینز (Courines) رخ می‌داده و کرینزها دشمن را به عقب می‌راندند؛ اما در تهاجم آخر آن‌ها دشمن موفق می‌شود تمام سرزمین‌های پیش روی خود را تصاحب و قتل‌عام عظیمی راه‌اندازی کند. گریک، آدارا و رایدل سه شخصیت اصلی داستان تعدادی از این بازماندگان هستند که سعی دارند راهی برای بقا و فرار از دست دشمن پیدا کنند.

داستان بازی شروع خوبی دارد؛ اما این مسئله به مرور افت می‌کند تا جایی که شما در انتها به جای لذت بردن از یک روایت مناسب از پایان به شدت ناقص بازی شوکه می‌شوید.  این مسئله ضربه بزرگی به شخصیت‌پردازی خوب بازی وارد می‌کند.

 

نجات خاطرات

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

بازی Greak: Memories of azur یک اکشن ادونچر دو بعدی با کمی چاشنی مترویدوانیا است. شما بازی را با گریک شروع می‌کنید؛ اما به مرور زمان کنترل 2 شخصیت دیگر نیز به گروه شما اضافه می‌شوند. شما باید به طور هم‌زمان این سه شخصیت را کنترل کنید. ویژگی اصلی بازی نیز همین است. هر یک از این سه شخصیت ویژگی‌های رزمی، محدودیت‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. گریک شمشیر و تیر کمان دارد، آدارا از جادو استفاده می‌کند و رایدل از شمشیر و سپر و یک قلاب بهره می‌برد. شما در طول مراحل می‌توانید با توجه به شرایط هر سه نفر را به صورت جداگانه یا در قالب یک گروه جابه‌جا کنید. بازی به کمک همین ویژگی و تفاوت قابلیت‌ها معماهای مختلفی را پیش روی شما قرار داده است که از تنوع خوبی هم برخوردار هستند.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

ویژگی بالا تأثیر مستقیمی روی مبارزات بازی نیز گذاشته و گاهی دچار سختی غیر معقول می‌شود. همان‌طور که گفته شد هر شخصیت توانایی‌های خاص خود را دارد. برای مثال گریک و رایدان پرش دوبل دارند؛ اما آدارا به جای پرش دوبل در هوا معلق می‌ماند و کندتر از دو برادر خود فواصل را در هنگام پرش طی می‌کند. این مسئله باعث می‌شود در هنگام مبارزه زمانی که باید جاخالی بدهید یک شخصیت همواره در پشت سر باقی بماند و گرفتار شود. از طرفی با مرگ هر یک از 3 شخصیت باید به چک پوینت آخر بازگردید. این موضوع در هنگام مبارزه با باس فایت‌ها بسیار آزار دهنده هستند و به دفعات پیش می‌آید، بدون این که کاری کرده باشید شکست بخورید. عادت کردن به این موضوع تا لحظه آخر طول می‌کشد.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

به علاوه زمانی که یک شخصیت را کنترل نمی‌کنید، در صورت حمله دشمن به آن، هوش مصنوعی از وی محافظت می‌کند؛ اما عملکرد خوبی نداشته و در برابر بیشتر دشمنان به راحتی کشته خواهید شد.

تنوع دشمنان و باس فایت‌های بازی پایین است که شاید بتوان این موضوع را با مدت زمان کم بازی توجیه کرد؛ اما موضوعی که توی ذوق می‌زند عدم وجود یک باس فایت نهایی است. به عبارت دیگر به مانند همیشه زمانی که در انتهای بازی منتظر هستید یک باس فایت جذاب مقابل شما قرار بگیرد، به یک‌باره با تیتراژ پایینی مواجه می‌شوید و حس ناقص بودن بازی توی صورتتان می‌خورد.

برخلاف دشمنان محیط‌های بازی بسیار متنوع و زیبا طراحی شده‌اند و هر کدام از ویژگی‌ها و معماهای خاص خود بهره می‌برند. مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی تقریباً در هم تنیده شده‌اند. تعداد آن‌ها کم، اما متنوع است و به خوبی شما را به گوشه و کنار نقشه‌ها می‌فرستد. با وجود این بازی از نقشه مناسبی بهره نمی‌برد و تنها ارتباط میان محیط‌های مختلف را می‌توانید در آن پیدا کنید. به این معنی که مسیرهای هر محیط را خود باید به ذهن بسپارید.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

شما در بازی امکان جمع‌آوری آیتم هم دارید که البته کوله‌پشتی بسیار محدودتان باعث می‌شود مجبور باشید در انتخاب آن‌ها بسیار دقت کنید. بیشتر این آیتم‌ها مواد غذایی موجود در محیط هستند که البته در صورت خوب بازی کردن نیازی به آن‌ها پیدا نخواهید کرد. شما می‌توانید با جمع‌آوری مواد غذایی در کمپ مرکزی یا محل‌هایی مشخص در هر نقشه آن‌ها را با هم ترکیب و به ماده غذایی بهتری دست پیدا کنید. البته بعضی ترکیب‌ها تأثیر عکس داشته و شخصیت شما را مسموم می‌کنند که به مرور زمان با پیشرفت در بازی با آن‌ها آشنا خواهید شد.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

یکی دیگر از نکات جالبی که در بازی با آن برخورد می‌کنید، می‌توان آن را یک باگ حساب کرد؛ اما اختلالی در تجربه شما ایجاد نمی‌کند، شمارنده مدت زمان بازی شما است. به طور عادی زمانی که شما یک بازی را پایین زده و کنسول یا رایانه خود را خاموش می‌کنید، جز بازی شما حساب نمی‌شود. من معمولاً عادت دارم زمانی که یک بازی را روی یک کنسول انجام می‌دهم و قصد عوض کردن آن را ندارم، تنها کنسول را به خاموش کرده و بازی را باز نگه می‌دارم و ممکن است یک بازی برای یک ماه هم باز باقی بماند؛ اما در مورد گریک مشاهده کردم این زمان خاموش بودن کنسول هم اگر بازی بسته نشده باشد محاسبه شده و با وجود تمام شدن بازی در 8 ساعت بیش از 48 ساعت زمان بازی ثبت گردیده است.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

خاطرات زیبای مرده

محیط‌ها و انیمیشن‌های بازی Greak: Memories of azur به طور کامل با دست طراحی شده، متنوع و زیبا هستند. این موضوع در طراحی کاراکترها و جزئیات محیط به خوبی دیده می‌شود. بازی در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل نیز به خوبی اجرا شده، روان و بدون باگ است.

شخصیت‌ها صدا گذاری نشده‌اند؛ اما موسیقی و افکت‌های صوتی به خوبی پیاده‌سازی شده و زیبا هستند.

نقد و بررسی بازی Greak Memories of Azur | خاطرات ناقص

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه منتقدین ارسالی از سوی سازندگان برای گیمین‌گرویتی و انجام آن به مدت 8 ساعت بر روی سوییچ نوشته شده است.

سخن پایانی

بازی Greak: Memories of azur یک اکشن ماجرایی دوبعدی بسیار زیبا است که اگر با پایان‌بندی آن کنار بیایید به خوبی می‌تواند شما را تا انتها سرگرم نگه دارد؛ بنابراین اگر از بازی‌های دوبعدی و مستقل لذت می‌برید می‌توانید نگاهی نیز به این بازی داشته باشید.

نکات مثبت

موسیقی

طراحی‌های دستی محیط و پویانمایی‌ها

محیط‌های متنوع و زیبا

نکات منفی

پایان‌بندی نامناسب بازی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *