گیمینگرویتی

ثبت نام
rainbow-six-extraction-cover

نقد و بررسی بازی Rainbow Six Extraction | بیگانگان در محاصره

حدود 6 سال پیش بود که یوبیسافت با عرضه بازی رینبو سیکس سیج (Rainbow Six Siege) فصل جدیدی از این مجموعه قدیمی و پرطرفدار را آغاز کرد؛ این عنوان در یک چرخش اساسی از حالت تک نفره داستانی به چند نفره آنلاین و فاقد بخش داستانی تغییر پیدا کرد که البته به دلیل مشکلات ریز و درشتی که داشت در ابتدای امر چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت؛ اما خوشبختانه با پشتیبانی فوق العاده بعد از عرضه سازندگان این عنوان به مرور به یکی از پر طرفدارترین بازی‌های رقابتی چند نفره تبدیل شد و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین عناوین چند نفره رقابتی به شمار می‌رود. اما در بین اتفاقات و رویدادهای مختلفی که در طی سال‌های بعد از عرضه بازی شاهد بودیم شاید بتوان گفت فصل اول از سال سوم که به عملیات کایمرا (Operation Chimera) شناخته می‌شود یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین اتفاقات را در تمام طول عمر این بازی (حتی تا به امروز) در خود جای داد. طی این رویداد حالت محدودی به نام Outbreak (اوت بریک) در دسترس بازیکنان قرار گرفت که شاهد حمله بیگانگان به زمین بودیم و تیم رینبو موظف به مبارزه با این موجودات بودند. موفقیت بزرگ این رویداد باعث شد تا مدتی بعد یوبیسافت به فکر عرضه اسپین آف (Spin-Off یا نسخه جانبی) از آن باشد. این اسپین آف حدود یک سال بعد در یک نمایش کوتاه با نام قرنطینه (Quarantine) معرفی شد اما دچار تأخیرها و تغییر نام‌های متعددی شد تا اینکه چندی پیش با نام رینبو سیکس اکسترکشن (Extraction به معنای خروج) عرضه شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در این مقاله قصد داریم به بررسی این عنوان بپردازیم و ببینیم که آیا این بازی می‌تواند ادامه دهنده راه رویداد پر طرفدار Outbreak باشد یا خیر. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

rainbow-six-extraction-1

تجربه‌ای جذاب و آشنا

بازی Rainbow Six Extraction نیز همانند نسخه اصلی خود یعنی R6 Siege در سبک تیراندازی اول شخص چند نفره است اما با این تفاوت که در این نسخه خبری از بخش رقابتی بازیکنان با یکدیگر (PVP) نیست و تنها حالت در دسترس، مبارزه با هوش مصنوعی (PVE) است که به صورت انفرادی یا همکاری تیمی سه نفره قابل انجام است. همچنین این نسخه نیز فاقد بخش داستانی مستقل است اما با این حال روایتی بسیار مختصر در حد چند میان پرده در بازی قرار داده شده که نشان دهنده حمله موجودات بیگانه‌ای است که پیش از این در رویداد اوت بریک بازی R6 Siege شاهدشان بودیم؛ با این تفاوت که این بار موجودات بیگانه به صورت ناگهانی سر از زمین در آورده و شهر را به نابودی می‌کشانند.

R6-extraction

18 اوپراتور برگزیده تیم رینبو در قالب تیم مهار و تجزیه و تحلیل اگزوژن‌ رینبو (Rainbow Exogenous Analysis & Containment Team) که به طور مخفف ری اکت (REACT – به معنای واکنش) نامیده می‌شوند به سراغ این موجودات بیگانه که در بازی به نام آرکین‌ها (Archæans) شناخته می‌شوند، می‌روند. تمامی 18 اوپراتور حاضر در اکسترکشن در سیج نیز حضور دارند به همین جهت کلیات و امکانات حاضر در بازی احتمالا برای اغلب بازیکنان آشنا خواهد بود و زمان چندانی برای آموزش دیدن نیاز نخواهد بود. البته ناگفته نماند که سلاح‌ها و همچنین تجهیزات هر اوپراتور متناسب با فضای کلی بازی تغییراتی جزئی داشته است؛ به عنوان مثال درون (Drone) اوپراتور لیان مدت زمان بیشتری جهت شناسایی فعال می‌ماند و در مقابل نیاز به زمان بیشتری جهت شارژ مجدد دارد، یا اسکنر اوپراتور آی کیو علاوه بر شناسایی تجهیزات الکترونیکی، می‌تواند آرکین‌ها را نیز شناسایی ‌کند. همچنین یکی از نقاط قوتی که در بازی Rainbow Six Extraction وجود دارد تنوع بالای دشمنان و تهدید‌های موجود در بازی است. معمولا هر آرکین نقطه ضعف منحصر به فرد خود را دارد که با کسب تجربه می‌توان به مرور آن‌ها را شناسایی کرد. آرکین‌ها به مرور و با افزایش درجه سختی بازی قوی‌تر شده و از بین بردنشان چالش جدی را برای بازیکنان ایجاد می‌کند به طوری که برای انجام بازی در سخت‌ترین حالت قطعا نیاز به یک تیم حرفه‌ای خواهید داشت.

rainbow-six-extraction-3

بازی در چهار بخش نیویورک – سانفرانسیسکو – آلاسکا و شهر تروث اور کانسکوئنس (Truth or Consequences) مکزیک جریان دارد. در هر یک از بخش‌هایی که نام برده شد شاهد سه نقشه هستیم و در مجموع بازی شامل 12 نقشه می‌شود. طراحی نقشه‌ها به طور کلی در این عنوان به مراتب بزرگ‌تر از نقشه‌های موجود در نسخه سیج است که بنظرم یکی از عوامل ضروری و مورد نیاز بود که سازندگان به خوبی آن را رعایت کرده‌اند. هر نقشه خود به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود که از طریق اتاق‌های پاک سازی به نام Airlock (ایرلاک) از یکدیگر جدا می‌شوند، در هر بخش مأموریت‌ جدیدی به تیم و در صورت حضور انفرادی به شما ارائه می‌شود که می‌توانید آن را در مدت زمان مشخصی به پایان رسانده و وارد بخش بعدی شوید یا اینکه به کل از ادامه بازی انصراف داده و در مناطق مشخصی برای خروج (Extraction) اقدام نمایید. مأموریت‌های مختلفی نظیر نمونه گیری از آرکین‌ها، از بین بردن آرکیت الیت (Elite)، فعال سازی سیستم‌های کامپیوتری و غیره در بازی وجود دارد که به صورت شانسی و در بعضی موارد نیمه شانسی سه عدد از این مأموریت‌ها در هر نقشه برای شما مشخص خواهد شد، بنابراین بازی روندی از پیش تعیین شده و تکراری ندارد بلکه به صورت شانسی (رندوم) مأموریت‌ها مشخص خواهد شد. نکته قابل توجه اینجاست که اجباری در انجام مأموریت‌های محوله وجود ندارد اما در صورت شکست یا انجام ندادن هر یک، امتیاز‌های آن مأموریت‌ را از دست خواهید داد که البته نتیجه این عمل در سیستم پیشرفت بازی که به نام مایل استون (Milestone) شناخته می‌شود حس خواهد شد. تمام اجزای معرفی شده در بازی از همان ابتدای امر در دسترس شما نخواهد بود، به عنوان مثال در آغاز بازی فقط منطقه نیویورک قابل بازی است یا تنها 9 اوپراتور قابل انتخاب شدن هستند؛ با کسب امتیازات بیشتر می‌توانید سطح خود را سریع‌تر در سیستم مایل استون ارتقاء دهید و از آن طریق به محتواهای بیشتر دسترسی پیدا کنید. این سیستم در واقع مکانزیم اصلی جهت آزاد سازی مناطق، اوپراتورها و همینطور تجهیزات بیشتر است و به نوعی می‌توان گفت جایگزین رنون (Renown) نسخه قبلی شده است.

R6-extraction-4

البته در کنار سیستم مایل استون بازی مکانیزم‌های دیگری را نیز پیاده کرده است تا علاوه بر جلوگیری از تکراری شدن بازی، مخاطب را مجاب کند که بازی را در حالت‌ها و اوپراتورهای مختلف امتحان کند. یکی از جالب‌ترین مواردی که می‌توان در بازی دید اثرات جانبی اعمال شما بر اوپراتوری است که از آن در طول یک مرحله استفاده می‌کنید. در صورتی که اوپراتور شما با نوار سلامتی قابل قبولی مرحله را به اتمام نرساند، وضعیت آن در حالت مجروح قرار گرفته و شما در دور (راند) بعدی امکان استفاده از آن را نخواهید داشت و این موضوع تا زمانی که نوار سلامتی آن اوپراتور به مرور افزایش پیدا کند ادامه خواهد داشت.

rainbow-six-extraction-5

اگر نوار سلامتی اوپراتور شما در طول انجام یک مأموریت به صفر برسد اوپراتور شما در حالت Down (داون) قرار خواهد گرفت؛ در صورتی که مرحله به صورتی تیمی اجرا شود هم تیمی‌های شما می‌توانند پیش از خروج اوپراتور آسیب دیده شما را به دستگاه مخصوص منتقل کنند تا روند بازیابی صورت بگیرد در غیر این صورت یا تجربه مرحله به صورت انفرادی بعد از Down شدن اوپراتور شما، در حالت M.I.A قرار خواهد گرفت و آرکین‌ها اوپراتور آسیب دیده را به یک درخت بیوشیمیایی متصل می‌کنند. در این حالت اوپراتور شما به طور کلی غیر قابل انتخاب خواهد بود مگر اینکه طی عملیات نجات (چه به صورت انفرادی و چه به صورت تیمی) موفق به خروج اوپراتور M.I.A از نقشه شوید تا روند بازیابی آن آغاز گردد. بعد از روند بازیابی اوپراتور شما مجددا قابل استفاده خواهد بود.

R6-extraction-6

به طور کلی بازی بر خلاف انتظاری که داشتم جذابیت‌ها و تنوع‌های خاص خود را دارد اما در صورتی که به صورت مداوم طی یک روز بخواهید آن را تجربه کنید احتمالا بعد از مدت چند 2 الی 3 ساعته احساس خستگی و تکراری شدن را خواهید داشت اما در مقابل این بازی به عنوان یک سرگرمی طولانی مدت (به صورت غیر مداوم)  به خصوص همراه با دوستان خود یک گزینه خیلی خوب خواهد بود. البته ناگفته نماند که با توجه به سیاست‌های یوبیسافت بازی Rainbow Six Extraction هم قطعا یک بازی سرویس محور خواهد بود و به مرور محتواها و اوپراتورهای جدیدی را دریافت خواهد کرد که این مسئله بر ارزش بازی می‌افزاید.

rainbow-six-extraction-7

از جنس محاصره

در زمینه گرافیک بازی Rainbow Six Extraction آنچنان که باید و شاید یک عنوان نسل نهمی یا حتی یک بازی قدرتمند نسل هشتمی به شمار نمی‌رود اما با این حال کیفیت کلی کار چندان هم پایین نیست. این بازی از موتور بازی سازی Ubisoft Anvil (یوبیسافت انویل)  استفاده می‌کند که در ساخت بازی رینبو سیکس سیج هم استفاده شده است. تخریب پذیری، نورپردازی و کیفیت کلی همگی شما را به یاد نسخه سیج خواهد انداخت و به همین جهت می‌توان گفت که گرافیک عنوان اکسترکشن به نوعی نسخه بهبود یافته‌ای از سیج به شمار می‌رود که در محیطی بزرگ‌تر و به مراتب پویا‌تر جریان دارد.

R6-extraction-8

با توجه به اینکه این بازی بر روی پلتفرم PC تجربه شده باید بگویم که از نظر بهینه سازی هم بازی در شرایط خوبی قرار دارد و بنظر می‌رسد که اغلب سیستم‌های موجود توان اجرای این بازی را با فریم ریت و کیفیت گرافیکی مناسب دارند و علاوه بر این تکنولوژی DLSS انویدیا نیز باعث شده تا علاوه بر بهبود کیفی بازی شاهد افزایش فوق العاده فریم دهی نیز باشیم.

به طور کلی می‌توان گفت که بازی Rainbow Six Extraction با وجود اینکه گرافیک خارق العاده‌ای را ارائه نمی‌کند اما برای یک اسپین آف که ماهیتی آنلاین دارد و فریم ریت بالا نیز بخش مهمی از آن است عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده.

rainbow-six-extraction-9

در بخش موسیقی متن اکسترکشن تنوع چندان زیادی ندارد اما با این حال قطعات (Track) حاضر در بازی دارای کیفیت بالایی هستند که هیجان بازی را به خصوص در مواقع حساس دو چندان می‌کند و به جرأت می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌رود. همچنین حضور صداگذاران اوپراتورهای نسخه سیج در این عنوان نیز باعث شده تا همان حس جذاب نسخه قبل را در این نسخه نیز شاهد باشیم.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 12 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Rainbow Six Extraction به عنوان یک نسخه فرعی از عنوان سیج با برچسب قیمتی 40 دلاری عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان داده است به طوری که احتمالا به عنوان یک بازی سرویس محور تا چند سالی بازیکنان را جذب خود نگه دارد اما با این حال گرافیک نه چندان به روز و همچنین عدم کشش گیم‌پلی برای بازی کردن به صورت مدوام تا حد زیادی از مانع از موفقیت چندجانبه این بازی می‌شود.

نکات مثبت

تنوع مناسب امکانات و محیطی بازی

وجود مکانیزم‌های مختلف جهت مجاب کردن بازیکن به تجربه همه جانبه

موسیقی متن جذاب

نکات منفی

عدم کشش گیم‌پلی برای تجربه مداوم چند ساعته

گرافیک به روز نشده بازی نسبت به نسخه قبل

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *