گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

بعضی مواقع از یک بازی ویدئویی انتظار آرامش داریم، این که بتوانیم بنشینیم و از یک دور بازی کردن در آرامش لذت ببریم نگران محیط یا دشمنان خطرناک در بازی نباشیم، نگران استرس و اضطراب داشتن نباشیم و بتوانیم در یک دنیای رنگارنگ و آرام در کنار شخصیت‌های دوست‌داشتنی دنیای بازی لذت ببریم. این انتظار مخصوصا در دوران حاضر بازی‌های ویدئویی توسط کمتر عنوانی برطرف می‌شود و می‌توان گفت یکی از بهترین سبک‌هایی که می‌تواند این خواسته را برآورده کند، سبک شبیه‌ساز زندگی و مزرعه‌‌داری است. سبکی که بسیاری از ما در دوران کودکی با سری بازی‌های «Harvest Moon» تجربه کرده‌ایم، مجموعه‌ای که صدها ساعت وقت برای ساخت بهترین مزرعه با بهترین میوه‌ها و دام‌ها می‌گذاشتیم و هیچوقت خسته نمی‌شدیم. حال استودیو بازی سازی «Hakama» با جدیدترین نسخه از سری بازی‌های محبوب «Rune Factory» عنوان جدیدی در این سبک ایجاد کرده است که باید دید آیا به خوبی نسخه‌های پیشین هست یا خیر. با گیمین‌گرویتی برای ادامه این نقد و بررسی همراه باشید.

 

«Rune Factory 5» جدیدترین بازی از این سری بازی‌ها در سبک شبیه سازی مزرعه داری است که توسط «Hakama» ساخته و با همکاری «Marvelous» و «XSEED Games» منتشر می‌شود. «Rune Factory 5» دنباله معنوی سری بازی‌های «Story of Seasons» یا «Harvest Moon» هست که المان‌های اکشن و فانتزی به آن اضافه شده است. شما مانند بازی‌های نام برده شده می‌توانید به مزرعه‌داری، گسترش مزرعه، دام‌داری و ایجاد دوستی با مردم دنیای بازی بپردازید و به علاوه این‌ها المان‌های اکشن و فانتزی نیز در «Rune Factory» وجود دارد المان‌هایی مانند ساخت و ساز و ارتقا وسایل و مبارزه با سلاح‌های مختلف و غول‌های بزرگ.

 

دنیای رنگارنگ، آدمای رنگارنگ

 

مثل همه بازی‌های قبل این سری شخصیت اصلی مشکل فراموشی دارد و گذشته خود را به کل به یاد ندارد، که کمی عجیب است؛ که چرا همه شخصیت‌های اصلی این سری بازی فراموشی دارند، از طرفی این کار بهترین بهانه برای بازی و شخصیت‌های شهر است که همه چیز را برای شما توضیح بدهند و در واقع بخش مقدماتی بازی و آموزش آن به بهانه فراموش کردن شخصیت اصلی است.

 

پس از تعیین جنسیت شخصیت اصلی توسط بازیکن، شخصیت شما به دلیل فراموشی گذشته خود و ناتوانی در زندگی تنهایی، با تعدادی از شخصیت‌ها در یک خانه مشترک به زندگی می‌پردازد، خانه‌ای که پایگاه اصلی گروهی به نام «SEED» هست و از جایی که شخصیت اصلی هیچ کاری برای انجام دادن ندارد عضو گروه سید می‌شود که در واقع کار شما انجام کارهای مردم است، از کشتن بعضی هیولاهای خاص گرفته تا ساخت وسایل و تحویل میوه یا گیاه خاصی که خودتان پرورش داده‌اید.

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

بعد از کشتن هر غول دانجن شخصیت‌های جدیدی وارد شهر می‌شوند که تازگی جدیدی به شهر می‌دهند. بزرگترین مشکلی که دنیای بازی را تهدید می‌کند هیولاها و انسان‌هایی هستند که سنگ‌های انرژی دنیا را دزدیده و از انرژی آن‌ها استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود زمین‌ها حاصلخیزی خود را از دست بدهند و کار ما در داستان بازی جلوگیری از این مشکل است. داستان بازی عمق و جذابیت خاصی ندارد که توقعی هم نمی‌توان داشت، کسی این سبک از بازی را برای داستان عمیق و فلسفی بازی نمی‌کند و بازی خود را درگیر داشتن داستانی که به سبک بازی آن نمی‌خورد نمی‌کند، زیرا شما اکثر وقت خود را برای مزرعه‌داری در آرامش خواهید گذاشت نه دنبال کردن داستان.

از بین شخصیت‌های شهر 12 شخصیت هستند که شما بدون وابستگی به جنسیت انتخابی شخصیت اصلی می‌توانید با هر یک از این 12 شخصیت رابطه عاطفی برقرار کنید، با افزایش میزان دوستی خود با هر یک از این 12 نفر بیشتر راجع به آن شخصیت و گذشته او بیشتر یاد میگیرید که باعث می‌‎شود احساس نزدیکی با آن شخصیت بدست بیاورید و تمامی این شخصیت‌ها بسیار خاص و دوست داشتنی هستند و بدون شک توصیه می‌شود که با همه شخصیت‌ها دوست صمیمی شوید، ولی در انتها تنها با یکی از این شخصیت‌ها می‌توانید رابطه عاشقانه برقرار کنید که این کار موجب ازدواج و حتی بچه دار شدن نیز می‌شود و بعد از این کار این شخصیت برای همیشه با شما زندگی خواهد کرد. تنها این 12 شخصیت نیستند که دوستی با آن‌ها مفید است بلکه تمامی شخصیت‌های دیگر اگر میزان دوستی خود را افزایش دهید درست است که نمی‌توانید رابطه عاطفی داشته باشی ولی این کار باعث می‌شود این شخصیت‌ها به صورت اتفاقی وسایلی به شما هدیه دهند که بسیار کارآمد باشد یا می‌توانند وسایل جدیدی در فروشگاه خود برای فروش بیاورند یا حتی به شما تخفیف بدهند، پس بسیار مهم است که با تمامی شخصیت‌های شهر دوست باشید و حتما کمی از زمان هر روز بازی را صرف صحبت کردن با آن‌ها و هدیه دادن به آن‌ها باشید.

 

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

شخصیت‌های اصلی و تمامی 12 شخصیت قابل رومنس

 

مزرعه دار جنگجو

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

مثل همه بازی‌های سبک شبیه ساز زندگی در «Rune Factory 5» نیز کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن هست، برای مثال بخش اصلی بازی یعنی مزرعه داری که باید زمین خود را شخم بزنید، بذر مورد نظر را بکارید و آبیاری کنید و در آخر برداشت کرده یا می‌توانید از داس استفاده کنید که این کار باعث می‌شود محصول خود را از دست دهید. ولی با این کار بذر لول بالاتری از محصولی که کاشته‌اید را دریافت خواهید کرد که حداکثر لول بذر 10 است و شما کافی است یک بار بذر لول بالاتر را برداشت کنید و بفروشید و از آن به بعد فروشگاه‌های بازی بذر آن محصول مورد نظر را با حداکثر لولی که شما فروخته‌اید به شما می‌دهند. ولی باید دقت کنید که مقدار حاصلخیزی خاک خود کم نشود زیرا باعث دیر رشد کردن محصولات می‌شود و مقدار حاصلخیزی خاک را با ذره‌بین می‌توانید مشاهده کنید. بازی به طور کلی سعی بر این دارد که حس خسته‌کنندگی به بازیکن دست ندهد و به همین دلیل قابلیت‌های کیفی زیادی به بازیکن می‌دهد؛ برای مثال نیازی نیست شما دستی به روی هر بخش زمین بروید و نوبت به نوبت تک‌تک بخش‌های زمین را شخم زده و به قسمت بعد بروید و شخم بزنید و کافیست به ابتدای مسیر مستقیمی که می‌خواهید شخم بزنید رفته و با فشردن مکرر دکمه A شخصیت به صورت خودکار پس از شخم زدن تکه‌ای از زمین به تکه بعدی رفته و به سرعت به جلو می‌رود و این کار برای آبیاری نیز استفاده می‌شود تا حس زیادی تکراری و خسته کننده‌ای به بازیکن دست ندهد یا حتی استفاده از ذره‌بین ممکن است برای بسیاری آزار دهنده باشد برای همین می‌توانید وسایل کشاورزی خود را ارتقا دهید تا خود وسایل برای مثال آب‌پاش به شما قابلیت نشان دادن میزان حاصلخیزی خاک را بدهد. نه تنها مزرعه‌داری بلکه کارهای دیگر برای انجام دادن نیز هست‌؛ برای مثال ماهی‌گیری که بسیار لذت‌بخش است در این بازی یا صحبت کردن با مردم شهر و افزایش دوستی میان شما و ساخت و ساز و بسیاری کار دیگر برای انجام دادن تا هیچ‌وقت حس خسته‌کننده شدن بازی به شما دست ندهد.

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

دور زمین مزرعه‌ی شما هر روز سنگ‌ها و چوب‌های زیادی بوجود می‌آیند که با استفاده از چکش و تبر مواد اولیه ساخت و ساز یعنی چوب و سنگ را دریافت می‌کنید و از این مواد اولیه برای ارتقا فروشگاه‌های شهر استفاده می‌کنید تا محصولات جدیدتری برای فروش به شما بیاورند یا اتاق خود را بزرگ کنید یا از آن مواد برای ساخت ایستگاه‌های ساخت و ساز خود استفاده کنید. برای مثال اجاق گاز و ایستگاه دارو سازی یا سلاح‌سازی و دیگر موارد.

در طول بازی تعداد بسیار زیادی ایستگاه ساخت و ساز بدست خواهید آورد و می‌توانید تقریبا هرچیزی که در بازی وجود دارد را بسازید، از وسایل مزرعه داری گرفته تا سلاح و لباس و تجهیزات مختلف و غذا. تمامی این ایستگاه‌ها را شما به دل‌خواه در هرجا از اتاق یا زمین کشاورزی خود می‌توانید قرار دهید ولی نکته بسیار آزار دهنده این است که این ایستگاه‌ها نمی‌توانند به طور کامل به دیوار چسبیده شوند و همیشه یک فاصله زیادی باید داشته باشند که این مورد از نظر زیبایی و مرتب بودن بسیار آزار دهنده است.

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

در طول بخش داستانی بازی تعدادی اژدهای مزرعه آزاد می‌کنید که واقعا اژدها هستن و پشت هر کدام از آن‌ها یک زمین مزرعه بسیار بزرگ وجود دارد و دامداری شما نیز در اینجا قرار دارد که می‌توانید هر یک از هیولاها و حیوان‌های موجود در دنیای بازی را اهلی کرده و به دامداری خود اضافه کنید تا به شما در مزرعه‌داری کمک کنند یا می‌توانند در مبارزات به شما کمک بکنند. همچنین این موجودات هر روز یک آیتم به بازیکن می‌دهند که می‌توان از این آیتم‌ها در ساخت و ساز استفاده کرد.

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

برای مبارزات نه تنها از حیوانات و هیولاهای اهلی می‌توانید استفاده کنید بلکه می‌توانید از NPC ها نیز استفاده بکنید. هر NPC که میزان دوستی او با شما 3 و بیشتر باشد می‌تواند شما را در گشت و گذار و مبارزات همراهی کند، هر کدام از این شخصیت‌ها سلاح‌ها و وسایل مخصوص خود را دارند و کارایی هر یک با دیگری متفاوت است. شما به این همراهان نیاز دارید زیرا قرار است مقدار زیادی از زمان خود را صرف گشت و گذار و کشتن هیولاها کنید تا تجهیزات و سلاح‌ها یا وسایل مورد نیاز برای ساخت آن‌ها را بدست بیاورید که باید بگویم تعداد این وسایل و تجهیزات برای ساخت بسیار بسیار زیاد است و مدت زمان زیادی در بازی قرار است سرگرم ساخت و ساز باشید. انواع مختلف سلاح برای مبارزه در اختیار بازیکن قرار دارد مانند شمشیر کوچک، شمشیر بزرگ، تبر، نیزه، چوب جادو و دیگر انواع و بله در این بازی جادو وجود دارد و می‌توانید گلوله‌های آتیشن به دشمنان پرتاب کنید یا هم تیمی‌های خود را Heal کنید. به طور کلی مبارزات بازی خیلی ساده هستند و عمق خاصی ندارد.

یکی از قابلیت‌های جالب بازی این است که شما می‌توانید فستیوال‌های مختلف برگزار کنید که در این فستیوال‌ها تمامی شخصیت‌های بازی حضور دارند و حس شور و شوق خاصی دارد و بسیار سرگرم‌کننده هستند.

 

شرایط سخت

نقد و بررسی بازی Rune Factory 5 | مزرعه داری در شرایط سخت

بازی تا حد بسیار زیادی سرگرم‌کننده با قابلیت‌های خوب است اما پرفورمنس بازی همه چیز را خراب می‌کند. گرافیک بازی چیز زیادی برای گفتن ندارد و این مورد زیاد مشکلی نیست و کسی توقع زیادی از این سبک بازی ندارد ولی وقتی چنین گرافیکی در بازی هست توقع می‌رود که پرفورمنس بهینه باشد و بدون مشکل اجرا بشود که در این بازی به هیچ وجه اینگونه نیست. رزولوشن بازی متغیر است و بعضی مواقع تا حد بسیار زیادی افت می‌کند که باعث تار شدن شدید تصویر می‌شود ولی این متغیر بودن رزولوشن نیز نتوانسته کمک بکند و به هر حال افت فریم‌های بسیار شدیدی در بازی وجود دارد به طوری که کمتر موقعی شما فریم بالای 25 را تجربه خواهید کرد. در اتاق‌های بسته فریم تقریبا ثابت و 30 است ولی وقتی خارج از اتاق می‌شوید و وارد دنیای بیرون می‌شوید افت فریم بسیار شدیدی ایجاد می‌شود که بسیار زجرآور است و از داشتن یک تجربه دلنشین جلوگیری می‌کند. در کل گرافیک ضعیف، رزولوشن متغیر و فریم بسیار بد بازی باعث می‌شود که شما تجربه بسیار بدی داشته باشید و نتوانید به صورت کامل از بازی لذت ببرید.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 30 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم نینتندو سوئیچ انجام شده است.

سخن پایانی

«Rune Factory 5» یک دنباله بسیار خوب برای سری بازی‌های «Rune Factory» است که شما را صدها ساعت سرگرم انجام بسیاری از کارهای مختلف که در بازی می‌توان انجام داد می‌کند و از همراهی با شخصیت‌های دوست داشتنی بازی لذت می‌برید، اما مشکل پرفورمنسی بسیار بد این بازی به مقدار خیلی زیادی از لذت شما کم می‌کند.

نکات مثبت

مزرعه داری لذت بخش

وجود بسیاری کار مختلف برای انجام دادن

شخصیت‌های دوست داشتنی

تعداد بسیار زیادی آیتم مختلف برای پیدا کردن یا ساختن

نکات منفی

پرفورمنس افتضاح

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *